lesprogramma Kaping in de klas
Wanneer je leerlingen vraagt een piraat te omschrijven komen ze waarschijnlijk uit om een omschrijving van Jack Sparrow uit de bekende films. Maar moderne piraterij gaat niet alleen over het vinden van de verborgen schat… Beleef het zelf in het nieuwe lesprogramma ‘Kaping in de klas’.
Wanneer:
- Op aanvraag
- Duurt 1,5 tot 2 uur
Voor wie:
- Leerlingen VO
- Max. 32 leerlingen, min. 2 begeleiders
Prijs:
- € 4,50 p.p.
Hedendaagse piraterij
Met het lesprogramma ‘Kaping in de klas’ maken leerlingen kennis met moderne piraterij. Wat is het? Waarom gebeurd het nog steeds en wat doet onze krijgsmacht in landen waar dit een probleem is?
Beleef het zelf
Echter verhalen en ervaringen
Het losgeld dat verdiend kan worden met het kapen van schepen is de schatkist van de moderne piraat. Vaak zijn armoede, hongersnood en dwang van criminele organisaties de oorzaak van deze ‘keuze’ voor de vrije vaart.
De Koninklijke Marine wordt ingezet om dit te voorkomen én zowel de bemanning als vaarroutes veilig te houden.
Kaping in de klas gaat over echte verhalen. Ervaringen van o.a. schippers, piraten en Nederlandse mariniers vormen de basis van dit programma. Zo ontstaat een natuurgetrouw beeld van de strijd en problematiek van hedendaagse piraterij.
Het programma
Kaping in de klas
Het programma sluit aan op Geschiedenis en Mens & Maatschappij. Leerlingen ontdekken hoe de Nederlandse krijgsmacht optreedt tegen moderne piraterij, maar verdiepen zich ook in de economische belangen op zee en de maatschappelijke problemen die van vissers piraten maken. Daarnaast maken ze kennis met de dilemma’s rondom internationale hulp en samenwerking.
Interesse in het programma? Neem dan snel contact met ons op!
ReserverenHet spel
In het bordspel verplaatsen leerlingen zich in vissers, piraten en de marine. Vanuit deze rollen maken ze keuzes en nemen ze risico’s. Blijven ze braaf vissen of gaan ze toch proberen een schip te kapen voor extra punten? En anderzijds; wat mag de marine wel of niet doen als ze verdachte vaarbewegingen zien? Aan het eind komt het spel tot een hoogtepunt en moeten alle spelers samenwerken als een groep mariniers. Lukt het hen op tijd de bemanning van het gekaapte schip te bevrijden?
opdracht
De tweede helft van het programma kiezen de leerlingen zelf een verwerkingsopdracht. Het museum biedt verschillende opties aan. De opdrachten zijn kort, betekenisvol, leuk en zelfstandig in kleine groepjes uit te voeren in het museum.
Kaping in de klas is ontwikkeld door het Marinemuseum en het Mariniersmuseum in Rotterdam.