Veteraan vertelt: Erik van der Meijde

Erik van der Meijde (38) wil graag bijdragen aan een betere wereld. Met dat doel zat hij bij de landmacht en de marine, waarbij hij op missies ging naar onder andere Afghanistan en Somalië. Met hetzelfde doel werkt hij nu bij een bedrijf voor schonere brandstof.

Veteraan - Erik van der Meijde
Erik van der Meijde (38) was militair bij Koninklijke Landmacht en korporaal bij Koninklijke Marine en nu is hij commissioning-engineer bij Resato Hydrogen Technology. Missies: ISAF TFU 1 Battle Group 1 Afghanistan (2006), Ocean Shield anti-piraterij Somalië (2012) en twee ministeriële missies speciale operatie.

Zijn interesse voor Defensie is Erik met de paplepel ingegoten. “Mijn opa heeft in de Tweede Wereldoorlog op de Grebbelinie gevochten. En mijn vader werkte op de vliegbasis in Leeuwarden. Van kinds af aan ging ik met hem mee. Mijn interesse was er altijd. Vanwege het avontuur en de mysterie die eromheen hangt.”

Hevig onder vuur

Eigenlijk wilde hij piloot worden, maar omdat hij de havo niet had gehaald, werd het de landmacht. Als boordschutter ging hij op missie naar Afghanistan. Hij zat bij de eerste lichting gevechtstroepen. Erik: “We gingen met luchtmobiel mee voor het beveiligen van de reconstructieteams. Die gingen bijvoorbeeld scholen opzetten en drinkwaterpunten maken. Het doel was om de regio Uruzgan veiliger te maken.”

Kruis van Verdienste

Voor één van zijn gevechtsacties ontving Erik het Kruis van Verdienste. Die gevechtsactie ontstond tijdens het bewaken van een Canadees kampement. Bij het vallen van het duister werden ze omsingeld door Talibanstrijders en werd hun kamp aangevallen. Erik kwam direct in actie. “We kwamen hevig onder vuur te liggen. Ik moest een stuk overbruggen om naar het voertuig te komen. Ik ben er doorheen gerend. De andere twee bemanningsleden konden het voertuig niet bereiken.” Omdat voor zijn wapensysteem de motor moet draaien, maar er niemand anders in het voertuig was, moest hij het wapen met noodbediening bedienen. “Doordat het warmtebeeld nog niet beschikbaar was en ik geen zicht had met dagrichtmiddelen, moest ik boven pantser de doelen zoeken.”

Handelsroutes veilig maken

Hij opende het vuur en na een tijdje kon hij de aanval afslaan. Maar de andere groepen, waar zijn luitenant bij zat, lagen nog dusdanig onder vuur dat zij niet in gevechtspositie konden komen. Wederom kwam Erik in actie. “Ik moest door het kamp van de Romeogroep op de vijand vuren, om zo de Romeogroep te ontzetten. Hierdoor konden zij in positie komen. Toen kregen we de overhand.” Tijdens de actie kon hij terugvallen op de vele oefeningen die hij had gedaan. Erik: “Op dat moment ben je bezig met je werk. Achteraf was het wel heftig.”

Om zich verder te ontwikkelen, wilde hij na vier jaar naar de luchtmacht. Vanwege een vacaturestop was dit niet mogelijk. Het werd de marine en specifiek de onderzeedienst. Erik ondernam meerdere missies. Erik: “Om de handelsroutes van Nederland veilig te maken, heb ik een antipiraterij missie gedaan voor de kust van Somalië en nog twee geheime missies. Het was een ander soort spanning dan in Afghanistan. De dreiging is niet zo persoonlijk en continue als in Afghanistan. Daar was dreiging op elke hoek van de straat en in elke persoon die je zag.”

Champions League

Wel waren er momenten dat de spanning opliep, vertelt hij. Bijvoorbeeld omdat de voortstuwing uitviel door een defect voor de kust waar de vijand actief was. Of als er dreiging in de buurt was van andere schepen of onderzeeboten. “We hebben een keer een gekaapt schip kunnen observeren en door kunnen geven aan een Deens fregat. Daardoor hebben die het gekaapte schip kunnen bevrijden. Dat zijn mooie dingen.”

Om privéredenen maakte Erik de overstap naar de burgermaatschappij. “In 2019 kregen wij onze eerste kind. Die werd na 24 weken geboren en is na een week overleden,” vertelt hij. “Omdat ik meer thuis wilde zijn voor mijn vrouw, heb ik de keuze gemaakt om Defensie te verlaten.” Hij liet de vrienden waarmee hij werkte achter, maar nam een hoop ervaring mee. Erik: “Je hebt altijd in de Champions League gezeten, als je het met voetbal vergelijkt.”

Maatschappelijk doel

De technische ervaring die hij heeft opgedaan bij de marine komt in zijn huidige werk als commissioning-engineer bij een bedrijf dat tankinstallaties bouwt waar voertuigen waterstof kunnen tanken, goed van pas. “In de onderzeedienst was ik negen jaar lang 24/7 alleen maar met techniek bezig,” licht Erik toe. ”Ook de structuur in je manier van werken komt van pas. Evenals de stressbestendigheid.”

In het werk dat hij doet is het belangrijkste voor Erik dat hij een doel heeft. Erik: “Daarom zit ik nu bij een bedrijf voor groene brandstoffen. Ik vind belangrijk om iets goeds te doen. Dat het een maatschappelijk doel heeft. Ook mensen helpen en voor elkaar stáán vind ik belangrijk. In de huidige maatschappij mist dat wel eens.”

Als Nederland bijdragen

Dat maatschappelijke doel vond hij bij Defensie eveneens. “Ik ben altijd een trotse militair geweest die de belangen beschermt van ons land,” zegt Erik. Hij draagt het veteraan-zijn dan ook met trots uit. “Ik merk dat het veteraan-zijn en Veteranendag bij de jongere generaties veteranen minder leeft. Dat mag wel wat meer,” stelt hij. “Ik vind dat we in het algemeen meer trots mogen zijn op wat wij als Nederland bijdragen. Als ik terugkijk op mijn tijd bij Defensie, heeft het veel indruk op me gemaakt hoe professioneel en goed wij als Nederland overal handelen en op de kaart staan.”

Ieder jaar eren we op Veteranendag alle militairen die waar ook ter wereld strijden voor onze vrede en veiligheid. Zoals Kirsten Kort.

Ontdek ook haar verhaal