Schepen vol verhalen
Leer meer over onze museumschepen. Niet alleen onderzeeboot Tonijn heeft een bijzonder verhaal, ook de andere schepen kennen een bijzondere geschiedenis.
Tickets bestellenOnderzeeboot Tonijn
Van de schepen springt de Tonijn het meest in het oog: een niet te missen groot (antraciet) grijs gevaarte. De Tonijn biedt een unieke kans in Nederland om een echte onderzeeboot van binnen te bekijken. De Tonijn is volledig in de oude staat behouden. Klim door het luik aan boord en beleef het gevoel van onder water gaan. Zelfs de periscopen werken nog. Probeer eens in een van de bedden te klimmen. Zo makkelijk is dat nog niet!
Lees meerRamschip Schorpioen
Het ramschip Schorpioen werd in 1868 in dienst gesteld. Samen met drie zusterschepen was de Schorpioen bedoeld ter vervanging van de houten schepen die met een combinatie van stoom-en zeilkracht en gladloop voorlaadkanons de Nederlandse belangen op zee moesten behartigen. Het opmerkelijkste wapen van het schip was de puntige ramsteven. In de praktijk bleek het ramwapen echter sterk overgewaardeerd te zijn. Het was al lastig genoeg om op volle zee een varende tegenstander met kanonvuur te raken, laat staan om hem aan te varen.
Prikkeldraad om mannen op afstand te houden
De enige reis die het ramschip over de grens maakte, betrof een eskaderreis naar België in 1871. Het schip had de opdracht stoffelijke overschotten van gesneuvelde Nederlandse militairen tijdens de Belgische Opstand (1830-1833) op te halen.
In 1906 onderging de Schorpioen een verbouwing tot logementschip (drijvende kazerne) waarmee een einde kwam aan de tijd als actief oorlogsschip. Van 1951 tot 1971 bood het schip onderdak aan de Marine Vrouwen Afdeling (Marva) in Den Helder. Om nieuwsgierige mannen op afstand te houden was de Schorpioen beveiligd met meters prikkeldraad.
Mijnenveger Abraham Crijnssen
De stalen mijnenveger Abraham Crijnssen werd in 1936 gebouwd. Weinig schepen van de Koninklijke Marine kennen zo’n heroïsch verleden als dit schip. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontsnapte het gecamoufleerd als tropisch eiland aan de Japanners. Aan boord bevonden zich 11 officieren, 48 bemanningsleden en een verpleegster. Het schip kwam na negen spannende dagen veilig in de havenplaats Geraldton op de Westkust van Australië aan.
Vanaf 1937 werd de Crijnssen gestationeerd in het voormalige Nederlands Oost-Indië. Daarna diende het als opleidingsschip, netpoortschip en korpsschip voor zeekadetten. In 1997 werd het aan de museumvloot van het Marinemuseum toegevoegd.
In samenwerking met Kennis door Theater is een voorstelling gemaakt van het verhaal van de spannende ontsnapping aan de Japanners. ‘Een eiland ontsnapt’ is in het zomerseizoen te zien. De voorstellingen zijn gratis te bezoeken op vertoon van een entreebewijs van het museum.
Lees meerDe Ruyter
Het geleide wapenfregat De Ruyter, vernoemd naar de zeventiende-eeuwse admiraal Michiel De Ruyter, werd in 1976 in dienst gesteld. Samen met haar zusterschip Tromp vormde ze jarenlang het gezicht van de Koninklijke Marine. Tijdens haar operationele bestaan voer de De Ruyter voornamelijk als vlaggenschip van verschillende eskaders. Hiertoe beschikte het fregat over extra ruimte en communicatiemiddelen voor een eskaderstaf. Daarnaast was de De Ruyter uitgerust om eskaders tegen lucht- en zeedoelen te beschermen, kon zij worden ingezet voor onderzeebootbestrijding en
om kustbombardementen uit te voeren.
In 2001 werd de De Ruyter na 25 jaar uit de vaart genomen. Ter vervanging van de geleide wapenfregatten stelde de Koninklijke Marine tussen 2002 en 2005 vier luchtverdediging- en commandofregatten in dienst. In 2011 werden het brughuis en de radarbol van het geleide wapenfregat geopend voor de bezoekers van het museum.