Seinen op Zee
Midden op zee heb je geen telefoonbereik, hoe geef je dan berichten over naar een ander schip? Je kunt ook praten zonder woorden. Kom met de klas het communicatiespel spelen en geef geheime berichten door met vlaggenseinen en morsecodes.
Nu reserveren
Communicatiespel
Het programma Seinen op Zee bestaat uit twee onderdelen. Een bezoek aan onderzeeboot Tonijn en het Seinenspel.
Bij het Seinenspel testen de leerlingen verschillende manieren waarop schepen met elkaar communiceren. Ze gaan aan de slag met morse code, portofoons, vlagseinen en het decoderen van geheime boodschappen.
Bezoek onderzeeboot de Tonijn
Ook bezoeken de leerlingen onderzeeboot Tonijn. Daar komen ze mensen tegen die zelf bij de onderzeedienst werkte. Zij kunnen de leerlingen alles vertellen over het leven aan boord. De leerlingen kunnen zelf door de periscoop kijken en proberen in de bedjes te klimmen.
Wil je het programma uitbreiden met activiteiten die aansluiten op lesstof op school of een speciaal thema? Wij denken graag met je mee!

Aansluiting op de lesstof
- Groep 4 en hoger
- Nederlands: kerndoelen 1, 2, 3, 4 en 12
- Natuur en Techniek: kerndoel 44
Wanneer:
- Op aanvraag
- Duur 1,5 tot 2 uur
Voor wie:
- Max. 30 leerlingen
- Min. 1 schoolbegeleider per 8 kinderen
Prijs:
- € 4,50 per persoon
Begeleiding
De onderdelen worden in kleinere subgroepjes afgelopen. De klas wordt hartelijk ontvangen in het museum door een museumdocent die het programma toelicht. De museumdocent begeleid het Seinenspel. Op de Tonijn zijn suppoosten aanwezig, die prachtig over de onderzeeboot kunnen vertellen. Begeleiders vanuit school gaan met de subgroepjes langs de verschillende onderdelen. Uiteraard helpen wij hen op weg.
Heb je een vraag? Of wil je reserveren? Neem contact op met ons op.
Contact opnemen